Spijkergoed

Nou, de spijkerbroek is eindelijk klaar. De broek was reeds enige tijd geleden al geknipt, maar ik had nog geen tijd (en zin) gehad om hem in elkaar te zetten.

Het broekpatroon is getekend aan de hand van een basispatroon volgens "Metric Pattern Cutting for Children's Wear and Babywear" van Winifred Aldrich. Om jullie een idee te geven van de maten, ben ik voor de lengte uitgegaan van maat 90/92 en de breedte is gebaseerd op maat 74/80. Het basismodel heb ik aangepast en hier een proef van gemaakt. De proef was een katoen/wollen broek zonder details (zakken e.d.). Deze broek zit mevrouw erg goed, dus nu heb ik enkele details aangebracht. De aanpassingen die ik heb gemaakt zijn:
  • Het voorpand is middenvoor 4 cm verlaagd;
  • Het voorpand is vanaf de kniehoogte recht omlaag getekend (een meer rechtere broekspijk);
  • Het voorpand (broekspijp) is 4 cm smaller dan het achterpand;
  • Steekzakken aangebracht op het voorpand;
  • Kontzakken aangebracht op het achterpand;
  • De broek is in zijn geheel gevoerd met tricot.

Zie hier de spijkerbroek.
 
Het borduursel heeft mevrouw zelf uitgezocht. Het is een borduursel van Amazing Designs.



 
 
De zakken zijn versierd aan de voorkant en de achterkant.
 
 
 
En door al dat werken met spijkerstof, kreeg ik blauwe handen ;-)
 
 
Ik heb al weer idee├źn voor de volgende broek. Ze is namelijk zo gegroeid dat er nog wel een paar meer in de kast mogen komen. En de pogingen om broeken te kopen liepen door haar smalle maten op niets uit. De aanpassingen voor de volgende broek zijn als volgt:
  • (Nep)gulp aanbrengen
  • Zij naad en gulp doorstikken met bruin/oranje garen;
  • Kontzakken iets groter maken en voorzien van een sierstiksel.



Reacties

  1. Ik vind het een pittig broekie! Leuk, het borduursel. En dat de broek gevoerd is: heel slim, want ik herinner nog van mijn zoon dat hij die gevoerde broeken toen toch heel fijn vond.
    Ik snap ook niet dat ze die kinderbroeken zo wijd maken...op deze leeftijd zijn het net gespierde spijkers...lang en naar verhouding slank. Gelukkig ben jij handig genoeg om zelf een broekje te maken voor de kleine dame.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een stoere broek geworden, vind ook de details erg leuk. Handig hoor om het zo aan te passen dat het goed zit, en dankzij de voering krijgt ze nu ook geen blauwe benen zo als hou handen. Ben benieuwd naar het vervolg.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk als je een berichtje achterlaat.

I enjoy reading messages. Thank you for leaving one.