Spijkergoed in de herhaling

De spijkerbroek van afgelopen week was toch niet helemaal naar mijn zin. Behalve de voorgenomen aanpassingen vond ik de spijkerbroek gewoon nog veel te breed. Het boek er opnieuw bij gepakt en de maten nog eens nagemeten. En ja hoor, ik zag al wat er mis was gegaan. De breedte die op heuphoogte opgezet diende te worden was niet goed. Volgens het boek moest ik de 1/4 heupwijdte + 3 cm opzetten. Maar ik had eerst 1/4 heupwijdte genomen en toen de 3 cm erbij geteld. Dit had de heupwijdte + 3 cm moeten zijn, waarvan je dan 1/4 neemt. Kunnen jullie me nog volgen? Bij een heupwijdte van 50cm komt het eerst rekensommetje uit op 15,5 cm. Het tweede rekensommetje komt uit op 13,25 cm. Het verschil op de totale broek is 9 cm. Dit is best veel op een heupwijdte van 50cm !?!



Dit is de aangepaste broek. Hij moest natuurlijk direct aan. De broekpijpen zijn 2,5 cm smaller dan de vorige versie en op heuphoogte is de broek 9 cm smaller. Hij zit nu super.


De broek heb ik doorgestikt met bruin/oranje garen. De zakken zijn weer versierd met sierknopen. De pand is voorzien van een drukknoop. Er zit een nep gulp in, die voor de helft open is.









Natuurlijk is de broek weer voorzien van enkele borduurpatronen. Deze keer had mevrouw de voorkeur voor een krokodil. Er staat er zowel op het voorpand als op het achterpand een.












De band van het achterpand is voorzien van knoopsgatenelastiek en sluit hierdoor erg goed aan.

















Al met al is deze spijkerbroek een regelrecht succes. Ik ga er zeker nog een voor haar maken, maar nu eerst een lingerie setje voor mezelf. Een idee heb ik al, straks lekker knippen en een start maken. Heb er al helemaal zin in.

Reacties

  1. Die is gaaf met het borduursel erop en alle andere details. Logisch dat ze hem gelijk aan wil en ik denk ook niet meer uit wou doen. Veel plezier met het setje ben benieuwd hoor hoe het gaat worden.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie (en leuke) broek zo. Wat heerlijk als je dat zo zelf kan en doordat rekenfoutje kon je mooi wat extra aanpassingen doorvoeren. Ben benieuwd naar je volgende werkstuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke broek!!! En ja, meten is weten, en rekenen ook.....Gelukkig kwam je er al snel achter wat je niet goed deed..anders weet je nog niet wat er mis ging. Ik snap natuurlijk je dochter helemaal: dit is gewoon custom-made, en dat zit natuurlijk het beste!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuke broek! Dat een rekenfoutje zulke gevolgen kan hebben. Was je al te veel met lingerie in gedachten. :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was inderdaad al in mijn gedachten met het volgende bezig. Niet echt handig, maar het is goed gekomen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk als je een berichtje achterlaat.

I enjoy reading messages. Thank you for leaving one.