zaterdag 6 juni 2015

Stack en wattus ...?

Stack en wack heet dit. Ik was op zoek naar, voor mij iets nieuws, met restjes. Ik had nog een stapeltje restjes stof van de quilt deken voor dochterlief. Nu wilde ze graag een bijpassende dekentje voor het poppenbed voor haar aap. Dus een paar quilt boeken uit de kast getrokken en bladeren maar. Op zoek naar inspiratie. En die kwam van deze methode, Stack en Wack:







Dus lapjes gepakt en puzzelen maar. Dus is het 'hoofd 'stofje van de tweede serie (de eerste serie vergeten op de foto te zetten).











Een stapel gemaakt van gelijke stofjes. De print ligt dus zo goed als gaat op elkaar. Daarna het vierkant door midden om gelijke driehoeken te krijgen.










Van een bijpassend stofje enkele driehoeken erbij en stroken om de overige driehoeken af te werken. De maten heb ik uitgepuzzeld, nadat de eerste driehoeken waren gesneden.

En dat is nu precies wat zo leuk is aan een 'nieuwe' methode uitzoeken. Het gepuzzel.









Hier heb ik de driehoeken aan elkaar gezet. Zoals je ziet was mijn meet- en denkwerk niet geheel perfect, want een driehoek viel iets te groot uit. Maar ach, dat snijden we later wel bij.










Hier zijn de onderdelen aan elkaar, en zie je al hoe een vierkant gevormd gaat worden.


De onderdelen aan elkaar bevestigd levert dit vierkant op. Hiervan ontstaan er op deze wijze vier gelijke.










De vier delen worden licht gekanteld om in totaal een groter vierkant te vormen. Je ziet hier ook duidelijk dat de gelijke driehoeken op een slimme wijze neergelegd een mooie 'bloem' vormen.










Het in elkaar zetten van de delen doe ik met een patchwork voet. Hierop staan rode streepjes die precies de naadbreedte aangeven. Zo kun je goed zien waar te beginnen en waar te eindigen. Het was even wennen, maar nu wil ik dit soort klusjes niet meer zonder doen.






 
 
En dit is het andere blok. Het resultaat van de blokken, verwerkt in een dekentje laat ik jullie de volgende keer zien. De bies moet ik nog even vastmaken en dan kan hij op de foto en in gebruik genomen worden.







4 opmerkingen:

  1. Moet me toch eens in die voetjes verdiepen, is eigenlijk heel handig,
    Ben wel benieuwd waar de naam van dit patroon vandaan komt haha.
    Heerlijk restjes project en aap zal er vast heel blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blok ziet er ingewikkeld uit!
    Ben een beginner met quilten vind het zo leuk en daarom doe ik mee met de quiltcursus van sew natural om vast wat dingen te leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De ingewikkeldheid valt wel mee. Dat is vaak zo bij Quilt blokken. Het verrast me iedere keer hoe je met een eenvoudige snijtechniek een ingewikkeld uitziend blok kunt maken. Erg leuk om te doen. Ik heb de quilt cursus de vorige gevolgd bij Sew Natural. Erg leuk om te doen.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh dat is dus iets wat ik niet zou kunnen. Ik krijg dat soort ingewikkelde ontwerpen/gepuzzel niet in mijn hoofd geregeld sinds dat ik die beroerte gehad heb. Ik laat het denkwerk lekker aan anderen over en maak wel lekker een gewone lapjesdeken...alleen mijn lockmachine goed afgesteld krijgen en tsja daar komt weer denkwerk bij kijken dus dat moet ik aan een ander overlaten. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk als je een berichtje achterlaat.

I enjoy reading messages. Thanx for leaving one.