vrijdag 12 juni 2015

Korte mouwen weer en review

Het is echt korte mouwen weer. Maar wat doe je als je niet genoeg shirts in de kast hebt liggen (oorzaak: kast is opgeruimd). Dan maak je er een paar bij.

Dit is de eerste die onder de naaimachine vandaan kwam.
Het is een dunne tricot met strepen in vrolijke kleuren. In de winkel heet deze tricot "gras". Ik vond het erg mooie sprekende kleuren en zag er gelijk een shirt in.

Ik heb het patroon met een watervalhals uit de kast gehaald en hem van deze stof gemaakt. Helemaal perfect is hij nog niet, dus ik ben aan het sleutelen aan het patroon.











De waterval valt goed. Ik heb de schoudernaden en achterkant van de hals verstevigd met framilon®. Ik had van Mamarieke twee zakjes ontvangen om te proberen.

Ik heb ervoor gekozen om het band met de locker eraan te zetten. Wat een glibberig band is dat. Het was dus even puzzelen hoe ik dit het beste voor elkaar kreeg. Maar het is gelukt. In tegenstelling tot het merkloze band wat ik tot op heden heb gebruikt is dit zachter van kwaliteit.
Dus geen vervelende randen die schuren op je schouder of nek.


De nek heb ik doorgestikt, zodat het beleg goed zou blijven zitten. Ik ben nog niet helemaal tevreden hierover, dus de volgende keer pak ik dat anders aan.
 
Maar doordat ik framilon® heb gebruikt, valt het shirt ineens anders. In dit geval is dat goed. Ik heb door een betere schoudernaad en halsnaad, minder stof die naar beneden valt. De watervalhals blijft hierdoor meer op bustehoogte (en dus geen overtollige stof op de buik).
 
Wel moet ik bij het volgende shirt de schoudernaad van het achterpand 1,5 cm naar voren halen. Mocht je twijfelen over het geburik van framilon®, dan raad ik aan om het eens een poging te geven. Het blijft glibberig spul om te verwerken, maar het eindresultaat van je werk is er echt mooier van. Ook is het niet vervelend om te dragen (in tegenstelling tot ervaringen met ander doorzichtig band).
 
Ik ben dus voor. Dank je wel Marieke!
 
 





8 opmerkingen:

  1. Vind 'm heel goed gelukt, leuk stofje ook.
    Zal dat framilon ook eens kopen want ik wil ook nog wat shirts voor mezelf maken.

    Groetjes Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk shirt weer (ben zelf ook dol op watervalletjes) en goed om te lezen dat het gebruik van het band zo'n positief verschil maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stofje heb je voor je shirt gebruikt, fijn dat deze niet irriteert en beter zit.
    Komt wel goed met het patroon als ik het zo lees.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. FIjn te lezen dat de Framilon zo goed bevalt! Watervalshirts zijn ook favo bij mij. Leuk stofje ook... en ben gelijk eens lid geworden bij je! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag dit shirt 'in real life' mogen bewonderen! Mooi! En ik heb je blog gevonden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik nu dus ook de jouwe. Leuke tafeltent had je gemaakt.

      Groet Neeltje

      Verwijderen
  6. Prachtig shirt...ik vind watervalhalzen altijd zo mooi...ik zal voor de volgende van mij toch ook eens dat framilon gaan gebruiken nu ik zo lees mdT jij er zo enthousiast over bent...ook een hele mooie stof/print heb je gebruikt....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi stofje! Ik heb ook net een watervalhals klaar, de blog daarover komt morgen online... stofjes hebben zelfs iets van elkaar! Ik heb de achterhals afgewerkt met een zelfgemaakte bies, en in de schoudernaad lock ik naadband mee. Dit bevalt prima. Maar heb hier nog een zakje framilon liggen dus bij een volgend shirt zal ik dat eens in de schoudernaad meenemen. En waterval halsen... ik kan er geen genoeg van krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk als je een berichtje achterlaat.

I enjoy reading messages. Thanx for leaving one.