woensdag 19 februari 2014

Fleece vest - kledinguitdaging

In het kader van de uitdaging "elke maand een kledingstuk" ben ik begonnen aan een fleece vest. Ik haal het niet om iedere maand een kledingstuk te naaien. Maar de frequentie is toch 1,5 tot 2 maanden voor ieder kledingstuk. En nog belangrijker, mijn doel was om meer voor mezelf te naaien. Dat lukt zeker iedere maand. De ene maand een kledingstuk en de andere maand vaak iets van lingerie. Dus mijn inziens uitdaging zeker gelukt.

En dan nu het vest:
Het is een model uit de ottobre. Volgens de maattabel zou ik maat 40 / 42 moeten maken. Nou, dat geloofde ik natuurlijk voor geen meter. Dus het patroonblad genomen en nameten maar. Hieruit bleek dat maat 38 prima zou moeten zijn.

Het patroon is eigenlijk voor velours. Maar ik wilde liever fleece gebruiken. Ik had van de zomer op de markt in Utrecht een mooi crème fleece gekocht, bestemd voor een vest.
















Een heel mooi vallend patroon. En helemaal niet moeilijk. Het zat eigenlijk zo in elkaar (toen ik eenmaal de tijd had genomen).













De randen van de voor/achterpanden en de capuchon moesten afgewerkt worden met ribslint. Nu, dat had ik niet in mijn voorraad, dus ik heb biasband gebruikt. Gaat prima. Op het zelfkledingmaakforum kwam ik er al achter dat het vooral bedoelt was om de rek eruit te halen. Nou, dat doet biasband ook prima.











De capuchon had ik ook met biasband afgewerkt. Maar dat zag er niet uit. Uithalen dus en toen maar rekbaar biasband / omvouwelastiek gebuikt. Dat ziet er best sjiek uit.

De zakingang is ook niet helemaal gelukt. De volgende keer ook maar rekbaar biasband gebruiken denk ik. Maar nu, wilde ik niets meer uithalen. Er bleef namelijk niet zoveel van de stof over, want ik had ervoor al een fout gemaakt, die uitgehaald moest worden.

De zoom afwerking heb ik met de cover gedaan, en dat moet ik zeker vaker doen. Het is snel, mooi en praktisch. Dus die moet vaker onder de kap vandaan gehaald worden.




Zo, en nu eens bedenken wat het volgende kledingstuk gaat worden.

Denken jullie eraan om je nog op te geven voor de give-away. Gezien de beperkte aanmelding is het makkelijk trekken ;-). Dus wat meer competitie mag gerust hoor!

7 opmerkingen:

  1. Hij is echt mooi geworden en past prima, het is een leuk model.
    Heb hem gisteren mogen bewonderen, ga je veel plezier van hebben.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi vest en goed dat je de cover gebruikt hebt (ik gebruik 'm zelden, terwijl de afwerking zoveel mooier is......)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je genomineerd voor de liebsteraward

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oooh wat een mooi patroon! Je vest is mooi, lijkt me heeerlijk zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lijkt dit me een heerlijk vest. En je hebt het wel heel mooi gemaakt, ziet er echt professioneel uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk als je een berichtje achterlaat.

I enjoy reading messages. Thanx for leaving one.