donderdag 7 mei 2015

Herhaling twee

Het jurkje wat al twee keer eerder gemaakt is, is nogmaals herhaald.


Dit keer van een heel lief patchwork stofje. De kleur is oud-rose en ik kwam het stofje tegen in een van de quiltwinkels die ik bezocht om een goede kleur lila garen te vinden. Toen ik de rol met stof zag, wist ik meteen dat dit een schitterend jurkje zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan, met een metertje stof liep ik naar buiten (garen had ik overigens nog steeds niet, hihi).


Nadat ik eerst het quilt had afgemaakt, moest dit stofje eraan geloven. Aangezien het patroon er nog lag van de vorige keren, was het jurkje zo geknipt en genaaid.

En wat werkt quilterskatoen heerlijk. Dit is een betere en zwaardere kwaliteit dan de reguliere katoen die je in stoffenwinkels koopt. Nu maar hopen dat hij mooi blijft en niet een paar tellen onder de gras-, aarbeid, chocolade vlekken (en dergelijke) zit.












Ik heb de jurk gevoerd met een creme katoen. Simpelweg omdat de stof 'op' was. Bij het kopen van de stof, was me even ontschoten dat quilterskatoen maar 1,10 breed is. Dus het jurkje paste er net uit, maar voering ging echt niet meer.









Op het achterpand is het aardig gelukt om het patroon door te laten lopen. De stof van de voering heb ik aan de binnenzijde overigens met de hand vastgezet.









Een mooi lintje heb ik op de naad tussen bovenstuk en rokdeel vastgenaaid, welke op de rug gestrikt kan worden. Dit is overigens ook handig als het jurkje net iets te wijd is. Door de strik pak je de stof immers samen en trekt dit mooier recht aan de voorzijde.


Dit keer heb ik de zoom in de jurk gemaakt met de rolzoom van de naaimachine. Dit had ik echt nog nooit eerder gedaan. Ik naai al ruim 12 jaar, maar de rolzoom maakte ik toch echt altijd met de lockmachine.

Ah fijn, een proeflapje gepakt en uitgeprobeerd of dit wat kon zijn. En ja hoor, het zag er zeer professioneel uit. Dus de jurk vlug onder machine doorgehaald en voila!





Een strakke zoom!














De striklinten moeten nog korte gemaakt worden. Maar dat doe ik altijd pas als mevrouw de jurk voor het eerst aanheeft. Dan kan ik goed bepalen welke lengte leuk staat.

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie jurk van een hele mooie stof, zou daar zelf ook voor gevallen zijn want ik hou ook erg van dit soort stoffen!

    Groetjes Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schatje en wat mooi genaaid! Ik heb je blog ook gevonden :). Heb je hier al gekeken..... http://mamarieke.blogspot.nl/2015/05/wie-krijgen-de-framilon-pakketjes.html is de moeite waard ;) . Ik hoor graag van je!
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattig jurkje!
    Mooie foto van de jurk onder het naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wow wat maakte je leuke en mooie jurkjes, die Kiara jurkjes heerlijk zo in de zomer om in te spelen en in het voor en najaar met een vestje aan. Dit is meer een echte feestjurk, maar och wie zegt dat je die niet ook kan gebruiken om iedere dag in rond te huppelen ;).
    Chapeau hoor voor mama Neeltje. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk als je een berichtje achterlaat.

I enjoy reading messages. Thanx for leaving one.